Is er een alternatieve manier om oudere DCS-systemen te beheren?
Veelgestelde Vragen en Ondersteuning
Is er een alternatieve manier om legacy DCS-systemen te beheren zonder kostbare, leverancier-gerichte upgrades?
Veel organisaties worstelen met het beheer van legacy Distributed Control Systems (DCS) en tegelijkertijd met de toenemende uitdagingen op het gebied van OT Cybersecurity dreigingen. Door de jaren heen hebben we persoonlijk gezien hoe bedrijven worden meegesleept in dure en vaak onnodige DCS upgrades, migraties en serviceovereenkomsten - vaak onder druk van leveranciers.
Het Vendor-Centric Dilemma
Het is belangrijk te erkennen dat de meeste DCS-systemen die als "verouderd" of "obsolete" worden bestempeld, deze classificatie niet krijgen vanwege werkelijke technische beperkingen, maar eerder vanwege de product levenscyclus strategieën van leveranciers.
Voor bedrijven leidt dit tot terugkerende uitdagingen bij het beheer van hun Operational Technology (OT) omgevingen en DCS systemen, waardoor leidinggevenden en directieleden met onduidelijke toekomstperspectieven blijven zitten.
Het typische scenario
In veel organisaties worden DCS-systemen voornamelijk beheerd door de leverancier of systeemintegrator. Op het eerste gezicht lijkt dit logisch, maar er komt een cruciaal probleem naar voren:
✅ Leveranciers richten zich vrijwel uitsluitend op hun eigen systemen, waardoor de bredere reikwijdte van OT-beveiliging onbesproken blijft.
✅ In het snel veranderende dreigingslandschap van vandaag de dag is deze beperkte aanpak simpelweg niet toereikend.
✅ Hierdoor voelen bedrijven zich vaak onzeker over waar ze moeten beginnen en hoe ze hun algehele OT Cyberbeveiliging moeten beheren, vooral met betrekking tot verouderde DCS-systemen.
De druk van leveranciers om upgrades te realiseren
Een terugkerende frustratie voor bedrijven is de druk vanuit leveranciers om kostbare upgrades of migraties na te streven.
Leveranciers bieden weinig tot geen alternatieve oplossingen voor het beheer van bestaande systemen, waardoor bedrijven worden gedwongen tot dure en verstorende veranderingen die eerder de belangen van de leveranciers dienen dan hun eigen belangen.
Deze cyclus wordt aangedreven door Product Lifecycle Management (PLM)-strategieën, die bedrijven vastzetten in:
- Kostbare Service Level Agreements (SLA’s)
- Steeds hogere prijzen voor reserveonderdelen
- Voortdurende beveiligingslacunes die niet worden opgelost
Uiteindelijk worden bedrijven gedwongen om marketinggestuurde leveranciersoplossingen te accepteren, die vaak meer als verplichtingen dan als noodzakelijke oplossingen aanvoelen.
Is er een alternatieve manier om legacy DCS-systemen te beheren?
Wij hebben ervaring met het beheren van legacy-vsystemenc-claten we deze alternatieven samen verkennen. Lees meer over strategieën voor het omgaan met verouderde DCS-systemen.